Ozbrojování občanů

24. září 2016 v 10:40 |  Úvahy a literární útvary rychlého nasazení:-)
Asi nebude moc překvapivé, když napíšu, že téma snadnějšího ozbrojení občanů ČR je docela palčivou otázkou, která je takříkajíc "na pořadu dne". Ono se stačí třeba podívat i na probíhající volební kampaň (a u nás je prakticky jedno kam se volí, témata vznikají dle aktuální nabídky a moc nemusí sedět s agendou úřadu kam volba směřuje), kde dominuje téma bezpečnosti. I taková sociální demokracie slovy pana hejtmana Petery tvrdí na volebním plakátě, že "bezpečnost je na prvním místě". Ano, je to důležité, nicméně mám dojem, že náš kraj pálí i jiné problémy než je bezpečnost (například zábory zemědělské půdy).
Na bezpečnost se asi lépe slyší.

Byly časy, kdy jsme si té bezpečnosti užili až přehršel. Dokonce policie sama byla veřejnou bezpečností (a místní vtipálci jejich vozy překřtili na výjezdní auta třídy pátá bé). V éře po 11. září ale bezpečnost znovu nabyla na významu, i Evropa si prostřednictvím svých občanů uvědomila, že může být zranitelná. Tedy ne že by předtím zranitelná nebyla, zkuste o tom třeba něco říkat pozůstalým po útocích IRA, Rote Armee Fraktion, apod.
Možná spíše než o bezpečnost jako takovou jde o ten pocit bezpečí, který máme. Osobně si totiž myslím, že žiji ve světě, který je v mnoha ohledech bezpečnější než ten mých rodičů a prarodičů (neprobíhá světová válka, ani jaderná krize podobná té v Karibiku). Takže tak.

Sílícímu hlasu po vyzbrojování občanů z části rozumím (jako reakci na něco, co mě děsí), ale moc jej nepodporuji. Bezpečnost se dá zajistit různými způsoby, v zásadě se lze spolehnout:

a) na moc státu, kterému trpělivě odvádíme daně (tedy většina z nás, ta menšina, která má to štěstí a odvádí v daňových rájích se asi nedá úplně počítat), což je na první pohled fajn, ale bůhví kam ty peníze vůbec jdou, zda se za ně opět nepořídí nějaké podivné trenažery a padáky, které budou následně shledány nekompatibilními se současným stavem armády (o které navíc dost lidí pochybuje, zda je vůbec bojeschopná),

b) sám na sebe (popř. na své blízké), což provedu jednoduše tak, že si nakoupím nějaký kvér a munici.

Postoj k a) a b) do velké míry koresponduje s politickým přesvědčením dotyčné/ho. Pokud tedy někdo už od útlého věku nasává myšlenky von Hayeka, či má pocit že stát (systém/režim/bůhvíco) jej zradil, pak je inklinace k jednomu z bodů celkem jasná. Ono se pak sice dá diskutovat (všichni jsou přece pro diskusi), ale ty názorové příkopy už jsou za ta léta kopání natolik hluboké, že asi jen ve velmi nepravděpodobné situaci může dojít k tomu, že někdo změní svůj názor. Otázka ozbrojování/odzbrojování obyvatel je pak jedním z těch bodů, na které výborně platí výše napsané.

Já osobně jsem ke zbraním nikdy velký vztah neměl. Jistě, hrál jsem si plastovými a cínovými figurkami vojáčků a pořádal megalomanské bitvy, ale to tak asi trochu k dětství patří. Pokud nepočítám starou halapartnu na půdě a několik kuchyňských nožů, tak jsme doma nikdy zbraň neměli a asi nás ani nikdy nenapadlo si nějakou pořizovat. Koneckonců, pero je přece mocnější meče, ne? Usmívající se Nicméně i tak docela chápu lidi, kteří si myslí, že po pořízení střelné zbraně se budou cítit bezpečněji. Ta jistota, že nejste zcela bezbranní je určitě dobrá. Já se ale spíše obávám vedlejších následků, které něco podobného může mít. Nechci zpochybňovat právo člověka v souladu s platnými zákony pořídit si zbraň, ale jsou situace, kdy doufám, že lidé jdoucí kolem mě mezi ně nepatří. V této souvislosti si třeba vzpomenu na nedávnou "střelbu" v Hodkovičkách, či na akci s invazí DAESH potrhlého docenta Konvičky. Osobně znám dost lidí, kteří jsou ve svém jednání zbrklí a unáhlení. Jednoduše napřed konají a poté teprve domýšlejí následky. Představa, že by někdo v podobných situacích, které jsou zmatené a nepřehledné, vytáhl zbraň a začal si zajišťovat vlastní bezpečnost, by pravděpodobně vyústila ve velké krveprolití.

Možná přeháním, ale představa, že lidé kolem mě mají u sebe sřelné zbraně a mohou jakkoli zareagovat na v podstatě nevinnou situaci (třeba nějaký akčněji pojatí flash mob) mě naplňuje neklidem a necítím se v té chvíli úplně bezpečně. Zvyšování bezpečnosti může paradoxně vést i k nárůsti nebezpečí.

Samozřejmě chápu, že všichni lidé nejsou Mirky Dušíny naší doby a někdy musí být použito represí a asi i těch zbraní. Ale i to má podle mě svoji míru. Já osobně moc nechci žít ve světě podobnému tomu z filmových westernů, kde si člověk po požití většího množství alkoholu jde své problémy vyřídit s koltem v ruce.
Nechci upírat občanům právo pořídit si zbraň, nicméně ti lidé by měli vědět jak a kdy zbraň správně použít a samozřejmě i jak ji doma zabezpečit a uschovat.
A to každý podle mě nezvládne.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Xira Xira | E-mail | Web | 24. října 2016 v 23:37 | Reagovat

Já s ozbrojováním občanů souhlasím. Samozřejmě ať jde v životě o cokoliv, vše má svoje pro i proti.
Jediné co k tomu možná ještě dodat, zbraň přece nedostane každý jen tak, musíš splnit vcelku náročné testy, tak být tebou se zase až tak nebojím. Lidi, kteří neví jak se o zbraň starat a zacházet s ní, ty se k tomu legální cestou nedostanou tak snadno. A lidi, kteří mají zbraně na černo, ty tu byli vždy, takže nakonec nevím, proč ses nebál do teď.

2 Sayuri Sayuri | Web | 25. října 2016 v 9:24 | Reagovat

Ja súhlasím o ozbrojovaní do značnej miery. Vždy som mala k zbraniam blízko, chodím aj na streľnicu a podobné veci, a vždy ked idem niekde sama mám so sebou dýku na ochranu. Našťastie som ešte nemala príležitosť ju použiť a pevne dúfam, že tak skoro ju ani nepoužijem. (Najlepšie nikdy. Predsa len..)
Ale na druhej strane čo si povieme, v našej zemi je množstvo podivných indivíduií, ktorí to bud nemajú v hlave v poriadku alebo sú jednoducho výbušné typy a im dať do ruky napríklad revolver, kde by v zápale amoku mohli postrieľať polku mesta je veľmi diskutabilné a to tiež nemá s bezpečnosťou nič spoločné. Takže nejako.. by som asi selektovala, že ktorým ľudom dať do ruky zbran a ktorým nie. Ale myslím si, že človek sa musí vedieť brániť sám, hlavne ked ide večer z práce domov opustenými štvrťami či temnými uličkami, a policajti nemôžu byť všade, takže nejaká zbran na ochranu sa vždy zíjde.

3 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 25. října 2016 v 10:24 | Reagovat

Kdyby ji lidi uměli nabít, vyndat zásobník, vyčistit, rozdělat a znovu složit aniž by ji rozbili nebo se zastřelili a uměli ji schovat před dětmi, kamarády dětí a před členy rodiny, kteří na tom nejsou úplně psychicky nejlíp, vyřešil by se problém s většinou. Pak je tu ta část, která tohle všechno zvládne, ale nikdy nevíš, komu z nás to může přeskočit a jít si to vyřizovat se zbraní v ruce.
(Mluvíme tu o střelných zbraních).

A pak je tu ta věc, jestli ji umíme používat v akci, tak abychom krom nepřítele nezranili nikoho dalšího. Jak dobře umí zacházet se střelnou zbraní ten kdo ji vlastní.
Vytáhnout, odjistit, zamířit, vystřelit (a kam přesně toť taky otázka- zabít nebo nezabít, jenom zranit?).
Počítám s tím, že jsi psal o hrozbě, která umí používat zbraně. Např. IS nebo podobná uskupení. No a ti se s tím cvičí od rána do večera, takže jistou šikovnost v tom asi mají. Jak se jim ubrání někdo, kdo to drží zbraň poprvé v ruce po letech, kdy si vyzvedl zbrojní průkaz (případně, že ho vůbec nemá a tu zbraň splašil aniž by s ní uměl.)?

Na druhou stranu
-když to máš v hlavě v pořádku (není nikdy jistý)
-umíš se o to starat
-máš v tom zručnost a umíš s tím dělat

Tak si měj doma klidně sklad se zbraněmi.

A upřímně, nejlepší je o tom nikomu neříkat, jestli zbraň máš nebo ne.

4 Ginger White Ginger White | Web | 25. října 2016 v 11:34 | Reagovat

Já se (i když někdy možná neprávem) považuji za zarytého pacifistu a ozbrojování tedy odsuzuji. Nikdy nevíte, jak člověk zareaguje a doopravdy nemám dobrý pocit z představy, že kolem mne stojí fronta lidí, kteří u sebe mají smrtelně nebezpečnou zbraň.. Jen letos, když v Praze zpřísnili obranu a všude byli ti vojáci, tak jsem z toho neměla dobrý pocit. Místo toho, abych se cítila bezpečněji, mě děsila představa, že metr ode mě stojí klučina mladší než já s výrazem vysoké důležitosti a má u sebe samopal.. A že já vím, co takové zbraně dokážou. Sama jsem si prošla celkem krušným výcvikem a přesto, že hlásám mír, se zbraněmi to celkem umím. Žádnou bych si ale ani já nepořídila, když nepočítám starou vzduchovku, co mám na půdě. Lidské chování je nevyzpytatelné a psychologické testy se dají snadno obejít, pokud na to má člověk dostatečnou inteligenci.

5 Kejtička Kejtička | Web | 25. října 2016 v 11:43 | Reagovat

[1]: Souhlasím též s ozbrojováním. Vystihla jsi to přesně.

6 Ver. Ver. | Web | 25. října 2016 v 14:25 | Reagovat

[1]: Také souhlasím. Kdo chce zbraň pro svoji osobní ochranu, ten si projde testy na zbroják, kdo ji chce na nelegální činnost, ten si ji i nelegálně obstará.

7 Amia Amia | E-mail | Web | 25. října 2016 v 14:35 | Reagovat

Ke zbraním mám vztah pozitivní, ale taky jsem proti ozbrojování občanů. Respektive, ať lidi dělají střelecká cvičení, psychologické testy a klidně i pravidelné školení nebo něco v tom smyslu, kde se bude přednášet o filozofii při nošení zbraně (nereaguji impulzivně, vyhodnocuji situaci, chovám se v souladu s tím, že něco takového vlastním... jo, fakt myslím rytířkost).
Uvědomuji si, že jsem proti USA zaujatá, ale se podívejte, kam to jejich ,,právo nosit zbraň" vede. Že by byli bezpečnější než my, to ani náhodou.

A stejně. Bezpečnost se přeceňuje.

8 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 25. října 2016 v 15:48 | Reagovat

Já jsem pro znovuzavedení povinné vojny :-)
Co si budem povídat, nemáme ani dost strážníků, kteří by stáli ráno u školního přechodu, natož dostatek vojska.
Vím, že roční výcvik těm klukům až tak moc nedá, ale budou mít aspoň představu.
A naše země zálohu.
Vždyť proto přece vojna byla, ne?

Já neříkám, že v dřívějším režimu bylo všechno správně, ale taky nebylo všechno špatně a my, s demokracií, zatratili všechno.
A najednou, postupně, přicházíme na staré vzorce a vydáváme je za nové.
Ať už jde o bezpečnost, začleňování či výchovu.

Já jsem proti ozbrojování.
A co si nbudem povídat, dát zbraň do ruky tomu, kdo projde testy, to není záruka.
Psychopati jsou první,, kteří těmi testy projdou, protože jsou většinou opravdu inteligentní a navíc manipulátorští.
Naprosto přesně vědí, jak se mají chovat, co je správné...
Jen se tím neřídí :-(

9 Honza Honza | Web | 25. října 2016 v 17:28 | Reagovat

Naše země má jedny z nejpřísnějších podmínek pro získání zbrojního průkazu. A ozbrojený (legálně) občan není z drtivé většiny případů nebezpečný sobě ani svému okolí. Většina kriminálních činů se provádí pomocí nelegálně držených zbraní. Omezování držení zbraní je omezováním svobody. To jsou mimo jiné fakta. Bylo by potřeba se nejdříve trochu vzdělat a potom až reagovat na bláboly naší vlády a Bruselu...

10 Adeleide Adeleide | 25. října 2016 v 17:45 | Reagovat

[9]: Přesně tak. Nesvéprávný člověk zbraň držet ani nosit nemůže. Každý kdo zbraň vlastní, je systematicky byrokraticky terorizován.

Ve Švýcarsku má zbraň každý muž, který absolvoval voj. výcvik, tedy vyzbrojeny jsou všichny domácnosti. Občané pak tvoří armádu. Podle mě ideální stav - Občané mají moc ve svých rukou a nejsou rukojmí vlády, která používá ozbrojené složky často i proti nim.

11 I am Jane I am Jane | Web | 25. října 2016 v 19:23 | Reagovat

[9]: Souhlasím!!!

12 Matthias Matthias | E-mail | Web | 25. října 2016 v 20:49 | Reagovat

nemám čas, takže reaguju jen na nadpis

jestli ti připadá ok, že zbraně nosí jen cajti, tak nechápu, kde se bere ta víra v to, že tihle pošahanci jsou dost ok na to, aby nosili zbraně

dále viz moje hromada článků o zbraních a o přizdisráčství na mým blogu

pa

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama