Sociální bubliny

13. srpna 2016 v 14:53 |  Úvahy a literární útvary rychlého nasazení:-)
Dobře si pamatuji dobu, kdy začal masivně nastupovat internet do českých domácností a leckdo si tehdy liboval, že to prospěje informační vybavenosti obyvatel. Lidé budou více číst, dostane se jim prostoru k vyjádření marginálnějších názorů, které se ne vždy protlačí do mainstreamových médií a celkově tak budeme moci nahlédnout problematiku z různých úhlů pohledu a udělat si tak vlastní obraz.
A to bylo hodně mimo.

Realita se totiž bohužel ukázala ve zcela jiném světle. Internet zdánlivě paradoxně přispěl jen k většímu vystavění zdí mezi názorovými odpůrci. Umožňuje totiž jednu úžasnou věc - navolit si vlastní obsah, který chceme sledovat.
Nedělejme si iluze, že nám lidem obecně nějak moc záleží na nalezení pověstné "pravdy" a ani s tou objektivitou to asi nebude moc žhavé. Nepatřím asi zrovna mezi pesimisty, ale domnívám se, že daleko lákavějším cukrátkem je touha potvrzovat si vlastní "pravdu", obklopit se přitakávajícími názory až natolik, že náhodné objevení se názorů těm dosavadním odporujících může vyvolat kulturní šok, jehož následkem je nepochopení druhých, popř. tu může nastoupit klasická interpretace, že "ty druhé musí někdo platit, protože normální člověk si něco takového myslet nemůže..."

Nedělám si iluze, že před "internetovou dobou" byli lidé zaujati studováním různých zdrojů, ale myslím si, že až do takového stupně informační izolace jsme jako společnost ještě nedospěli.

Ono se to třeba může zdát možná jen trochu legrační, nicméně průšvih nastává v okamžiku, když se někdo rozhodne "vytáhnout do boje", protože je zděšen tím, že ne každý sdílí jeho informační (sociální) bublinu a hodlá to napravit.
Kdysi jsem četl jeden text, kde se psalo, že my lidé obecně nemáme moc rádi zmatek, chaos, prostě takovou entropii, a máme určité tendence dávat věcem okolo nějaký řád a systém (pomáhá nám to si vše v mysli utřídit), chaos je totiž potenciálně nepředvídatelný a tím i nebezpečný. Co může být chaotičtějšího pro lidskou mysl, než představa, že někdo vám vaše představy o světě zcela zneguje, znevěrohodní vaše zdroje, poukáže na to, že černá není černá, apod.?

V tomto světle se pak nelze divit existenci lidí, kteří pronášejí ze svých úst výroky, za něž by se snad dříve na veřejnosti styděli a které by oprávněně putovaly do myšlenkového "undergroundu".
Ale co já o tom vím, sám jsem asi do velké míry produktem jedné informační bubliny, což se třeba projevuje tím, že některé lidi jednoduše nechápu, navzdory tomu, že mluvíme stejným jazykem a pocházíme z podobného kulturního a sociálního prostředí.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Merethe Merethe | E-mail | Web | 13. srpna 2016 v 16:17 | Reagovat

Tohohle se bohužel lidstvo nikdy nezbaví, i kdyby se filosofové s intelektuály a diplomaty rozkrájeli. Lidé se snadno nechají zmást a ještě lépe se nechají uklidnit jednoduchou informací. Vidím to v práci: Nemáte hotový odběr, brzy vám přijde námi vybraná knížka, ale nebojte, když to vyřešíme teď spolu, dám vám na to slevu. A že ta sleva vlastně pokryje poštovné a tudíž to člověka vyjde na úplně stejnou cenu, jako kdyby si to šel koupit osobně, to už ho nezajímá. Je to těžké, běží nám pod rukama tak uspěchaná doba, že lidé prostě nemají ani chuť ani čas se pídit po nějakých zdrojových linkách, nezajímá je (respektive nás), co je a není pravda, hlavně že se nás to netýká a máme svůj klid. Proto plně koresponduji s tvým názorem, že lidé jsou hlavně rádi, že nemají okolo sebe příliš chaosu. Děkuji za názor, je opravdu zajímavý :-)

2 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 14. srpna 2016 v 11:11 | Reagovat

Ano, to je moc pěkně řečeno. Dokonalé příklady dopadů toho, o čem mluvíš jsou vidět všude, především na sociálních sítích, diskuzních fórech a tak dále. Občas si ale říkám, že je to dobře. I tento druh selektování (hloupí a chytří, nalevo a napravo) ukáže lidi v pravém světle, případně celou společnost v pravém světle...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama