Hus

7. července 2009 v 19:52 |  Úvahy a literární útvary rychlého nasazení:-)
Tak nějak mě nenapadl lepší nadpis.
Nedávno jsme si připomněli výročí upálení Jana z Husince (1415). Lidé v ČR si povětšinou užili dne volna, prodloužili si "weekend" (mimochodem, co si myslíte o užívání slova víkend? Věřte tomu, že existují lidé, které toto slovo silně irituje) a vůbec si užili sluníčko a pěkného počasí - pokud zrovna nemuseli odklízet následky protivných povodní (či snad záplav? Osobně v tom nemám jasno - narozdíl od českých pojišťoven).
Proč tak dlouhý úvod?
Jen jsem chtěl poukázat na to, že pro většinou Čechů tento den (6. 7.) znamenal jen volno - absolutní ideové vyprázdnění. Je tomu tak dobře?
Samozřejmě ne.
Jenže co s tím?
Naše televizní stanice s takřka železnou pravidelností v těchto dnech obvykle opakují Vávrovy "husitské filmy". Tyto snímky jsou samy o sobě poměrně kontroverzní. Pokud se podíváte na datum jejich vzniku, tak se tomu jistě ani moc divit nebudete. Jedná se o pozoruhodný hybrid, ve kterém se spojují romanticko-nacionalistické představy 19. století, historický základ a několik socialistických myšlenek. Celé toto dílo je výrazně podbarveno pathosem tak silným, až z toho očka někdy bolí.
Jak je asi pozornému čtenáři zřejmé, tak jsem k těmto filmům nikdy nepřilnul (byť jim samozřejmě nemohu upřít jistou dávku kvalit v oblasti choreografie, kamery, apod, Vávra prostě je dobrý režisér, o tom žádná). Smutné mi však přijde to, že právě tyto filmy jsou pro mnoho lidí určující pro jejich postoj k daným historickým událostem. Pranic nepomůže argumentace, že Jirásek - ze kterého Vávrova trilogie vychází - byl spíše než historikem romanopiscem (víte, že byl dokonce nominován na nobelovku za literaturu?) se silně idealizovanou představou o minulosti.
V širokém povědomí české společnosti pak tedy představy o "husitských časech" zůstávají poněkud zidealizovány, byť v dnešní době velmi oblíbený relativizační výklad historie jistě i zde zanechal své stopy.
Co si myslíte vy o relativizaci historie? Je správné pokoušet se na postavách minulosti na "mramorových piedestalech" pokoušet nalézt i jejich slabé stránky (a že je jistě měli, jsme jen lidé...)?
Myslím si, že "husitské časy" by si zasloužili nějaké novější, věrohodněji podané (ale to je těžké, vím) filmové zpracování. Je trochu smutné, když o době, kterou ještě i dnes mnozí Češi považují za "vrchol naší historie" máme filmy staré zhruba 50 let.
Nebo to snad znamená, že dnes to již za "vrchol naší historie" nepovažujeme? Obvykle bývá Hus a jeho učení úzce spojováno právě s husitskými válkami. Je to ovšem správné? Schvaloval by tento středověký kazatel násilné prosazování kališnických pravd a s tím spojené "nabalování" individuálních sobeckých zájmů rozličných lidí, kteří pod záminkou "očisty víry" jen rozšiřují svůj majetek, aby poté udělali několik dalších názorových kotrmelců? Asi ne...
Husovo učení jakožto jeden z vrcholů dějin - možná ano. Husitské války - nevím.
Štěstí, že v historii žádné kdyby neplatí.
Mimochodem, znáte ten stařičký vtip o středověkém palivu na tři?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 AjA AjA | Web | 7. července 2009 v 23:21 | Reagovat

nebo ten o prvnim ceskem kosmonautovi...

ve vetsine veci s tebou dost souhlasim, cela ta trilogie tri Janu nese jistou davku pathosu... vytvarne je velmi zdarila, o tom zadna, ideologicky podkres, ano, je tam...

jenom si neumim predstavit, ze by dneska vznikl film na dane tema kvalitnejsi...obavam se, ze neni v Cechach tvurce ten, ktery by se s tim v soucasne dobe dokazal se cti oprat...

nehlede na to, ze si neumim predstavit toho producenta, tkery by dobrovolne stril v tomto pripade hlavu do opratky, neslo by o kasovni trhak....a televizni film by zase postradal mnoho prvku...

nicmene, s povedomim o Husovi souhlasim, Do mrti...sama jsem byla prekvapena, jak moc znama osobnost je to za hranicemi, a jak malo o nem my, kdo vyroci jeho upaleni pripominame dnem volna, vime... (osobni zkusenost  s jednim Irancem, pro nejz byl Hus nejvetsi postavou dejin...a jeden Kubanec, ktery mi v Havane 4 hodiny prednasel o jeho spisech...hanba mne fackovala v obou pripadech, a to jsem v ceskem dejepise jakz takz zbehla... no, aspon vim, kde byly v Praze konzistore, a kolik bylo opravdu defenestraci...)

2 AjA AjA | Web | 7. července 2009 v 23:52 | Reagovat

to osloveni je opravdu takove... :)... no, mam sverazne rodice, co nadelam :D

3 Libor Libor | Web | 8. července 2009 v 9:26 | Reagovat

[1]: Pokud vím, tak Vávra ještě žije, i když ten už toho ve svém věku asi mnoho nenatočí :-)
Největší problém by se mi jevil v penězích, což by se pochopitelně muselo řešit (pokud by nemělo jít o nějaké komorní drama) mezinárodní koprodukcí.

4 AjA AjA | Web | 8. července 2009 v 10:16 | Reagovat

me preklepy jsou opravdu do oci bijici, Moyad neni Iranec, ale Iracan... pochopitelne producent by hlavu strcil...atd. Mam nadysgrafii papir, no, debil, no :)

Myslim, ze vkus dnesniho divaka, masoveho, je odkojen HP a LOTR a CHoN velkoscenama... to bude tezky :)

5 Libor Libor | Web | 8. července 2009 v 11:00 | Reagovat

[4]: CHoN - to je Narnia?
Pokud by byla dobrá reklama, tak by divák jistě přišel (viz Bathory). Hlavní problém ale vidím v tom, že do takového nejistého projektu by se asi nikoho nechtělo. Tak třeba ČT udělá někdy nějakou televizní inscenaci za pár korun s levnou kamerou :-).

6 AA AA | Web | 8. července 2009 v 19:50 | Reagovat

[5]: sezeneme penize a natocie to sami, co rikas :D

7 Jana Kub. Jana Kub. | 8. července 2009 v 20:19 | Reagovat

Tak, Libore, já ti budu reprezentovat běžného Čecha (asi) a musím říct, že mě výročí Husova upálení ani trochu nebere. Dokonce vždycky, když se mluví o Husovi, cítím se být trochu iritována. Díky tvému článku se ale teď pokouším analyzovat svoje pocity a dospěla jsem k názoru, že velkou část viny na tom nesou zmiňované filmy, které jsem někdy jako malá viděla a zanechaly ve mně něco jako znechucení (ačkoli když jsi malá holčička, nemáš pojem znechucení přesně definován:-). Když jsem je pak viděla jako starší, už jsem za tím viděla propagandu a trochu rozliším zrno od plev...ale pocit zůstal. Zbytek mého odporu k Husovi vytvořila škola, protože, jak všichni víme, na Husovi je nejdůležitější datum jeho upálení, které by měl student vědět, kdyby ho v půlnoci z hospody vytáhli, jeho činy nejsou podstatné. Mám sice v plánu si o něm něco přečíst a poopravit náhled na historii, ale vlastně mě to zas tak netrápí.
Svátek jsem strávila doma učením na zkoušku a na Husa si ani nevzpomněla:-)
P.S. doufám, že se se mnou teď nepřestaneš kamarádit:-)
P.S.2: Ajo, těm cizincům se zas tak nedivím. Vsadím se, že do nich datumy nikdo necpal a mně osobně se životopisy cizích a méně známých osobností čtou a pamatují mnohem líp než ty, které jsem "nucena" číst. Ale třeba je Hus fakt známá osobnost... Dobře mu tak.

8 Libor Libor | Web | 8. července 2009 v 22:23 | Reagovat

Jana: Neboj, nepřestanu se kamarádit :-). Bohužel nevím jaké je to být malou holčičkou :-(  :-D.

AA: Zaskočím prodat svoji ledvinu, snad tak seženeme nějaké peníze na ten film :-).

9 AjA AjA | Web | 8. července 2009 v 22:47 | Reagovat

[8]: mam v rezerve dve paradni umele jednicky, jedna s drobne urazenym ruzkem, ale reknu panu zubakovi, at mi je sunda velmi setrne :D... a zkusim to strelit na Aukru... no neber to! Takovy terno :)

a pak mam sadu uzasnych brylovych cocek, ktere po seskladani budou mit mocnost Hubblova teleskopu... ledvinu darovat nehodlam, jiz mam v trapu jatra a co by mi v tom tele zbylo :D

10 Libor Libor | Web | 9. července 2009 v 8:51 | Reagovat

[9]: a co takhle k tomu darovat ještě krev? :)

11 Rýža Rýža | Web | 9. července 2009 v 10:17 | Reagovat

Věděla bych ještě o jedné věci, co by se dala darovat...ale to může jen Libor:)) Jinak...asi jako u většiny ve mě ty filmy vzbuzují dosti smíšené pocity, na druhou stranu, klobouk dolů, za ty bruto-drso-sado-maso-bojo-mydli scény s milionem komparsu, co se daly točit jenom jednou...to by si v současné době asi jen tak někdo nelajznul..

12 Libor Libor | Web | 9. července 2009 v 10:58 | Reagovat

[11]: Nic takového darovat nehodlám! Ještě se pak dívat na ta děcka všude kolem, která by mi byla podobná :-).

13 Karin Karin | Web | 9. července 2009 v 11:30 | Reagovat

1) jak nahradit slovo víkend? Nevadí mi, ale zajímalo by mě, jak to řeší jeho odpůrci
2) čekám, kdy se nějaký současný režisér chopí české historie a natočí KVALITNÍ syrový snímek, osobně si myslím, že česká historie má mnoho zajímavých, krvavých a tím pádem atraktivních míst, a občani by potřebovali trochu osvětit. Např. rodinná pouta knížete Václava by mohli být českou paralelou k Tudorovcům

14 AjA AjA | Web | 9. července 2009 v 18:12 | Reagovat

[10]: krev je dobra, zvlast ta moje po mononukleoze.... za 1ml krve na vyzkum jsem tehdy dostala 80 Kc.... to mas 500mlx80 - 40 000! A ja resim hypoteku... :D

[11]: my muzeme taky tdarovat vajicko... jako spravne slepicky, ale souhlasim s Liborem :D kdo by se pak mel na ta ditka koukat! :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama