Vajíčka a Paroubegg

28. května 2009 v 11:02 |  Úvahy a literární útvary rychlého nasazení:-)
Tak se v naší zemi pomalu stává jistým národním folklorem házení vajíček na čelní představitele sociální demokracie.
Někdo by řekl, "proti gustu žádný dišputát". Někde se hází boty, jinde vejce.
Dokáži pochopit, že někdo skutečně předsedu soc dem v lásce patrně nemá. Ano, takových lidí je bezesporu hodně (např. mezi mladou generací má tento pán podporu asi jen 18% - jak uvádí STEM). Otázkou však zůstává, zda je tato forma protestu (tedy házení vajíček na Paroubka) skutečně formou vhodnou.
Domnívám se, že nikoliv.
Když se tato událost stala poprvé, bylo to možno snad ještě bráti jakožto výraz recese, nicméně s přibývající četnosti mi to vše připadá tak trochu trapné.
Kdo jsou ti mladí lidé, kteří vrhají vajíčka proti osobám z čssd? Touto otázkou se zabývaly dnešní Lidové noviny. Odpověď? Vesměs se jedná o jedince, kteří mají výhrady vůči Paroubkovi jakožto osobě. Nejvíce se objevovaly "argumenty" typu "Paroubek je blbec" a výtky směřující k CzechTeku 2005, či k možnému otevřenému paktu s komunisty (co na to Bohumínský sjezd?). Trochu slabé, ne? Jistě, Paroubek není prototyp intelektuála, ale takoví lidé v naší politice skoro nejsou....
Spíše mě tak zaráží skutečnost, že namísto toho, aby lidé nespokojení s osobou předsedy čssd využili této cesty (tedy předvolebního meetingu) k diskusi, kde by si mohli ujasnit názory - či popřípadě odstranit své předsudky - tak tuto šanci odmítnou a jen pohazují vajíčky.
Není to škoda?
Co by tomu řekly slepice?
Nabízí se mi paralela s minulostí. Tomáš Masaryk - svého času podezříván za přijímání tučného bakšiše od židovské komunity - jednoho dne vstoupil do přednáškového sálu. Nedořekl tu však skoro ani větu, když na něj studenti začali hlasitě pískat a pokřikovat cosi neslušného. Masaryk tehdy napsal na tabuli výzvu k diskusi, tedy, že bude ochoten si s některými jedinci promluvit. Výzva k diskusi byla nevyslyšena.
Ne, Paroubek není Masaryk, nicméně situace si jsou v mnohém podobné.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Marek Marek | 28. května 2009 v 11:20 | Reagovat

Vrtěti psem..
Vajíčkářům prý platili v garážích
Jeden z pražských sociálních demokratů, který si nepřál být jmenovaný, Právu sdělil, že byl svědkem vyplácení některých vrhačů vajíček v nedalekých garážích obchodního centra Anděl.

Tvrdil, že neznámý muž v bílém audi dával někomu "z ruky do ruky“ pětistovky.

"Nejprve jsem tomu nevěnoval pozornost, pak mi ale došlo, že jeden z mladíků, který se u auta pohyboval, chvíli předtím házel vajíčky na pěší zóně. Proto jsem se na místo vrátil a pokusil se to zaznamenat telefonem,“ řekl Právu svědek incidentu.
novinky.cz

2 zuzka zuzka | Web | 28. května 2009 v 11:43 | Reagovat

Taky mám na to podobný názor.. Tyhle lidi vážně nechápu, jak se může někdo takhle snížit

3 x x | 28. května 2009 v 16:16 | Reagovat

K tomu mám několik poznámek.

Velmi, velmi, velmi si vážím Pana prezidenta (velké P záměrně). Vůbec nevadí, že se s ním často názorově neshodnu, je to pravá opora liberální demokracie.

Nelíbí se mi tendence části spoelčnosti, která už neútočí na Jiřího Paroubka, ale vůbec na princip zastoupení silné levicové strany (volná citace jednoho pána z idnes.cz: "právo účastnit se voleb mají všichni, ale ne tahle socanská svoloč"). Nevím, jak ti lidé chápou pojem "demokracie"... Jenom připomenu, že po válce byly povoleny jen levicové strany a jak to dopadlo. Ve zdravém systému existuje vyvážená levice a pravice, plus nejlépe zdravá středová strana. Navíc: ČSSD má dlouhou demokratickou tradici, byla to ona kdo bojoval za rovné hlasovací právo a další reformy (de facto pro tyto lidi). Vědí to ?

Třetí: Tohle je ta "pravicová inteligentní budoucnost národa" ? Bože chraň. Raději zůstanu primitivem na úrovni. Házení vajec skutečně patřilo vždycky "lůze", ne elitám (myslím tím intelektuálním).

Nakonec: ctím zásady osobních práv občana na vyjádření názoru. Ale preferuji kultivované způsoby, jako je třeba Liborem zmíněná diskuse... Chtěli ale ti lidé vůbec diskutovat ?

Závěrem. Kdyby házeli vejce na pana Topolánka, stál bych na jeho straně. Když hážou na Paroubka, stojím na jeho straně. A vůbec se to neváže na politické sympatie. Jedná se o občanskou slušnost a společnost, ne o moldavský fotbal.

Trochu jsem se rozepsal, ale je to má odpověď na Liborův pěkný článek (říkal jsem si, jestli se vyjádří)... Co by řekl dnes Masaryk ? Radost by určitě neměl.

4 Zinna Zinna | E-mail | Web | 28. května 2009 v 16:45 | Reagovat

Ahoj,
Omlouvám se, že to píšu sem, jelikož to, co chci říct, vůbec není k tématu, ale nenašla jsem tu nikde na tebe e-mail.
Koncem únpra jsme založili webzin, ovšem z původních šesti, či kolika autorů nyní doopradvy píšeme jenom dvě a sháníme spoluautory. Na tvůj blog jsem narazila čistě náhodou, ale líbí se mi tvůj názor na věc a způsob, jakým to produkuješ. Tedy pokud by jsi měl chuť, nechtěl bys občas taky něco přihodit k nám? Byli bysme moc rádi!! Zkus se třeba kouknout, ale neber to prosím jako nějakou reklamu.
Měj se pěkně.

5 BlackCat BlackCat | Web | 28. května 2009 v 17:09 | Reagovat

Já hlavně zírám, kdo vše z mých známých a kamarádů souhlasí s házením vajíček. Jako kdybych se ocitla v jiném světě, kde se všichni zbláznili. Nehledě na to, že nechápu, proč je obětí pouze ČSSD.
Např. na pana Čunka nikdo vajíčka neházel a to měl tu "svou" aféru.

Lidé asi stále nepochopili, že síla demokracie je v argumentech slovních a ne v násilí a v narušování předvolební kampaně jedné z politických stran.

Mám pocit, že na podobném šílenství získají jen komunisté a nacionalisté.

6 Pierre Pierre | Web | 28. května 2009 v 18:23 | Reagovat

[1]: Demagogie! Jedna paní povídala. Já zase viděl, jak dva kluci v oranžových tričkách dávali tisícovku lidem, aby házeli na Paroubka. Pak jsem Paroubka zaslechl říkat něco o tom: "Jen ať házejí, já to zase svedu na ODS a pak vyhrajeme ty volby.
Jak jsem již psal u sebe: házení vajíček opravdu neschvaluji, přestože ho nemám rád, nechápu že se lidi snižují k takovému kroku, stejně mu to podle mě jen nahrává do karet. Ale to, že to Paroubek okamžitě začne házet na stranu ODS mi přijde naprosto směšné, a proto je mi z něj kromě jiných věcí na zvracení. A přijít na míting s transparenty a píšťalkami na tom nevidím nic špatného(když nepočítám vajíčka). To že to pak Rath přirovnal k nástupu nacistů k moci, to už je na mě opravdu moc. :( Přijde mi, že v tomto státě se 60% lidí nechá opít rohlíkem. :(

7 x x | 28. května 2009 v 18:34 | Reagovat

[6]: ODS to měla hlavně odsoudit. Ne pouze říct: "my nic". Klaus to udělal správně a taky se následně stal terčem urážek internetových "demokratů". Jak se k tomu postaví konzervativní pravice ? Věřím, že lépe než tahle kolektivistická-pouliční.

Přirovnávat ODS k nacistům je pochopitelně nedobré, ale nevidím rozdíl mezi tímhle a "KSČSSD" (a s tím ODS přišla a nedá se to popřít).

Nevím kolik lidí se v téhle zemi "nechá opít rohlíkem", ale mám strach, že podle představ "vajíčkářů" by měla být povolena pouze jeda pravda (vím to z vlastní zkušenosti a na tn.cz je dokonce video, jak "budoucnost národa" útočí na účastníka mítinku !).

Jak jsem psal výše: v demokratické zemi je pro levici místo, stejně jako pro pravici. Mám známé a kamarády na obou stranách. Jak říkali rozumní lidé v Chile roku 1973: "Ne občanské válce".

8 Gaspacho Gaspacho | Web | 28. května 2009 v 18:47 | Reagovat

Diskuze? sleduji je pořád v tv a vím, že ten člověk bude mlít ty svoje bludy pořád dál a budou lidi, co mu to budou stále žrát. Řek bych, že jistá frustrace dovedla lidi k takovému radikálnímu činu a navíc je to asi velká sranda zaútočit vejci na jednu z nejnenáviděnějších osob v zemi. Lidé měli asi potřebu odpovědět stejně hulvátským stylem jaký používá sám Paroubek. Ale ČSSD to jen přidá body a u otěží bude zase o pár populistů víc.

9 Pierre Pierre | Web | 28. května 2009 v 18:48 | Reagovat

[7]: No já už celou českou politiku považuji za frašku. Místo aby se sostředili na vlastní věci, tak mají na bilboardech kdo co dělá špatně...:(. Přijde mi to fakt jako ve školce. Paní učitelko Mirek mi ukradl bábovičku, a mě zase Jirka schoval bačkůrky. :((

10 Pierre Pierre | Web | 28. května 2009 v 18:51 | Reagovat

[8]: Souhlasím, přeci jen předsedové stran si ty svoje bludy mohou cpát lidem skrz televizi, ale názory běžných občanů v tomto státě nikoho nezajímají, proto asi částečně ta flustrace.

11 Pierre Pierre | Web | 28. května 2009 v 18:54 | Reagovat

[7]: Ano, ale pozor "budoucnost národa" je vlevo i vpravo. http://www.youtube.com/watch?v=rz3Nk84P-GQ

12 x x | 28. května 2009 v 19:30 | Reagovat

[8]: Jenže tímhle se nic nezmění a hlavně, jak jsem již spal, to není už jen proti Jiřímu Paroubkovi, ale vůbec proti právu na existenci levicové strany. Pokud by někomu vadil projev JP, pochopím to. Jenže takovýhle dav, dovolím si říct zfanatizovaný, miluje "kolektivní vinu". A já bych se nechtěl dožít doby, kdy se člověk bude bát kritizovat "tu správnou stranu".

Jinak nesouhlasím se slovem "bludy". Je zbytečně ostré slovo, které uráží něčí přesvědčení. Pakliže někdo věří v Evu a Adama, můžeme to označit za blud ? Ano i ne. Slovo "populismus" se také používá až moc často. ODS není o nic méně populistická (rozumějte právému významu slova) než ČSSD... Vyvolávání/Posilování nenávisti proti Paroubkovi je kór populistické. Já se navíc odmítám bát ideologie sociální demokracie, tolik standartní ve vyspělém světě, ke kterému se snažíme pořád přiřazovat.
"Pouliční pravice" je navíc kolektivistická a s kolektivistickou pravicí nikdy nebyly dobré zkušenosti.

PIERRE: Souhlasím, pro inteligentního člověka je to utrpení... Bída daleká ideálu Platonova politika-filosofa. Násilí je nechutná věc, primitivní a nemá opodstatnění z žádné strany. Video jsem shlédnul. Nutno podoknout, že a) schůze ODS nejsou napadány, b) toho pána nikdo v tisku nevydává za "pravicovou nadějnou budoucnost národa"...

Ale celkově to chce klid a mír v duši.

13 BlackCat BlackCat | Web | 29. května 2009 v 7:44 | Reagovat

[12]:: Souhlasím. Házením vajec přesuneme pozornost jen někam jinam. Zatímco předtím se šéfové stran osočovali a byly toho plné noviny, teď jsou plné noviny vajíček. :-(
Kam se podělo řešení problémů této země? A proč se stejně nevěcně chovají lidé? Přijde mi, že celá země je nakažena jakousi nenávistí vůči názorům druhého.

14 Libor Libor | Web | 29. května 2009 v 9:24 | Reagovat

Jsem rád, že se zde diskuse tak pěkně rozrosla a rovněž jsem (nebo snad ještě více) rád, že zde diskutujete věcně a slušně, což je želbohu vlastnost, které se v dnešní době internetové skryté identity každému nedostává.
Levice má určitě své neoddiskutovatelné místo (stejně jako pravice a i jiné směry, např. environmentalisté). To, že někteří lidé tuto skutečnost jaksi nechápou je však velkým nedostatkem naší společností.
Možná to bude tím, že jsme až příliš dlouho vyrůstali ve společnosti, kde byla povolena jen "ta jedna správná pravda".
Nebo je to českou povahou?
Nevím.

15 Libor Libor | Web | 29. května 2009 v 9:25 | Reagovat

Také mě docela zaráží skutečnost, že narozdíl od jiných zemí je u nás situace zcela opačná ve vztahu mladých k levicovým stranám (nepočítám-li lidi z ksm...).
Čím to je?

16 Marek Marek | 29. května 2009 v 10:54 | Reagovat

Jestli to nebude díky 40 letech socialismu v praxi..?

Mladí obyvatelé Kuby či KLDR asi taky také nebudou velcí příznivci levice.Kdežto na západě není levice zkompromitovaná vladnutím komunistů..
Navíc opravdová moderní levicová strana zatím v Česku není.. ČSSD se zatím profiluje spíše jako KSČM light.:-)

17 x x | 29. května 2009 v 13:00 | Reagovat

Ona je otázka co to ta levice vlastně je: ODS je de facto také levicová strana, v původním významu chápání slova.

Ti mladí lidé, pokud jsem alespoň viděl nějaké fotky v médiích, jsou převážně stoupenci "protestních" subkultur. Reggae, punk, hip-hop... Jejich protest proti Paroubkovi vnímám také jako "levicový". Všimněte si jak je podráždil výrok "Kdo z vás to má ?". Jiří Paroubek je vlastně karikaturou představitele divokého kapitalismu 19. století... A že se řadí k pravici ? Logický důsledek toho, že levice je vnímána jako trend pro důchodce... Třeba ve Francii je tomu naopak: starší lidé výrazně vpravo, mládež na 70 % na levici. Hesla jako "CHCEME ROVNOU DAŇ" beru se stejným nadhledem jako hesla "CHCEME SOCIALISMUS" ve Francii, Německu, Japonsku a jinde v roce 1968... Generační protest - nic víc. Trapní jsou spíš lidé nad 25 let, včetně "podnikatelů", kteří se k tomu připojili.

A mládež na Kubě ? Ta byla vždycky divoká - výrazně levicově-nacionalisticky nebo anarchisticky orientovaná. Jak tomu je dnes ? Nevím, ale nikdo nemá rád, když nemá právo psát básně či poslouchat hudbu. O tom se rozepsal v jednom levicovém mexickém časopise vnuk Guevary (alespoň myslím): "rebel jako byl Fidel by byl dnes na Kubě popraven".

KSČM light ? To zní zajímavě. Ale západní sociálně demokratické strany jsou ve svých prohlášeních daleko levicovější než ČSSD. Věřte nebo ne. A západní liberální strany by se asi zděsily, kdyby četly některé výroky ODS o návratu k divokému kapitalismu... Doporučuji k přečtení především program belgických reformních liberálů...

Nejde o levici nebo o pravici. Jde o to užít si život. Nikdo nemá právo bránit druhému.  

18 Karin Karin | Web | 29. května 2009 v 19:45 | Reagovat

musím se přiznat, že jsme se dneska nad Lidovkami bavila. Ano, teď už je vajíčková aféra trochu trapná, ale já jí beru jako první výrazný protest. Líbí se mi, že lidi apsoň nějakým způsobem dali najevo nesouhlas s politikou. Pokud si tedy nejdou jen tak ze soutěže trefit Paroubka. A mimochodem, mohl z toho vytěžit, obrátit to ve vtip...

19 Libor Libor | Web | 29. května 2009 v 20:36 | Reagovat

Pane X., Vaše komentáře je radost číst (to myslím bez jakékoliv ironie).

20 Terka Terka | Web | 2. června 2009 v 20:47 | Reagovat

Sice bylo podle mého názoru házení vajec přehnané, ale na druhou stranu... Mladým lidem nejde pouze o odpor k Paroubkovi kvůli tomu napsanému. Lidi okolo mne i mne samotnou především štve, jak míní řídit naši zemi. Metodou zadlužování, populismu, dárečků, progresivního zdaňování těch, kteří se umí otáčet nebo pracují víc za cenu ztraceného času a vyššího rizika. Jeho protikrizová opatření se mi jako studentce ekonomie náramně nelíbí! A s Paroubkem se diskutovat, pěkně prosím nedá. To říkám jako (seriózní) novinářka, která se účastní seriózních besed, tiskovek, atd., kde tento pán vystupuje. Lidi s jiným pohledem na hospodářský vývoj země označuje za demogagy a agenty ODS, všechny opačné názory zamítá. Moc si přeji, aby ty desítky tisíc lidí, kteří vůči němu vyjadřují nesouhlas na různých sociálních serverech, daly svůj nesouhlas najevo i ve volbách. Doufám, že dají. A případně to bude mnohem účinnější než vajíčko

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama