Výstava: Republika (Národní museum)

1. prosince 2008 v 14:54 |  Úvahy a literární útvary rychlého nasazení:-)
Národní museum je bezesporu krásnou stavbou, která se nám rozprostírá na horním konci Václavského náměstí. Mnoho lidí má musea spojena s představou nudné prohlídky rozličných zaprášených exponátů, jež na své místo byly umístěny před padesáti lety. Ano, v leccčems NM (jasně pochopitelná zkratka Národního musea) tuto definici může připomínat, nicméně snaha jeho pracovníků se projevuje i v tomto směru, který doznal notného zlepšení. Už výstava "Stopy lidí" byla velmi poutavá a návštěvnicky přístupná a přitažlivá. "Republika", která se nachází v prvním patře a v přízemí, jde v těchto stopách.
Zajímavou formou se zde seznámíte se slavnou (někdy až mýticky adorovanou) 1. československou republikou. Informační panely po stěnách se vždy věnují nějaké stránce života v republice (např. sportu, politickému systému, průmyslu, apod.). Samotná výstava je pak velmi vtipně řešena. Některé její prostory - jimiž procházíte - jsou upraveny do podoby vlakových vagonů, jiné místnosti jsou třeba zařízeny do podoby venkovské návsi, kterou se můžete libovolně procházet. Nechybí zde ani místo, kde si děcka mohou zahrát kuličky. Dospělejší návštěvník dá však jistě přednost nahlédnutí do místního obchůdku, či lékárny. Mě osobně - jakožto kantora - zaujala nejvíce budova školy s klasickými školními lavicemi, které měly neopomenutelný otvor na kalamář , v místnosti se rovněž necházela nezbytná školní kamna.
Dobovou atmosféru podbarvuje hudba a rozličné filmové záběry, jež jsou na výstavě porůznu promítány. Z vystavených exponátů mě asi nejvíce zaujal originál slavné mnichovské dohody (to byste nevěřili, jaký měl Hitler divný podpis ), tužky z pozůstalosti po Františku Josefovi, či německé vyznamenání "železný kříž" nebo koncept prvního československého zákona, který pan Rašín v rychlosti "naškrábal" na jakýsi ubrousek.
Hezká je také prezentace tehdejšího filmu, kde je v přízemí zřízeno jakési "kino", ve kterém můžete krom klasických prverepublikových snímků zahlédnout i tehdejší reklamy. Obzvláště ta na pneumatiky Baťa byla naprosto skvělá (té melodie se jaksi nemohu zbavit, můj mozek si ji neustále přehrává :-)).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Zuzka Zuzka | Web | 1. prosince 2008 v 15:21 | Reagovat

tak na tuhle výstavu jsem viděla hodně plakátů a říkala jsem si, že bych taky jednou mohla navštívit něco, co by mě mohlo nějak vzdělat, když teda nepočítám ty ústavy na Albertově a tak dál .. :) To co si tu napsal zní docela zajímavě.. tak si možná udělám o víkendu výpravu do NM ... :)

2 BlackCat BlackCat | Web | 1. prosince 2008 v 18:21 | Reagovat

Tak já tedy zajdu za vzděláním.

3 Enigma Enigma | Web | 3. prosince 2008 v 20:30 | Reagovat

No tak to mě mrzí, že jsem tak daleko od Prahy. I když jsem se v Praze narodila, tak jsem v NM byla jen jednou v životě. Docela bych ráda šla. Zaujalo mě to s tím Hitlerovým podpisem - jestli měl podpis odpovídající jeho cholerický povaze, tak to si teda neumím vůbec představit...

4 Enigma Enigma | Web | 4. prosince 2008 v 12:12 | Reagovat

No já byla jen na dvou lyžákách a pokaždý jsem se tam hodila marod a užila si to jako nikdo:-)) I na střední:-))

5 monika monika | 5. prosince 2008 v 20:34 | Reagovat

jo, myslíš Národní muZeum:), nevidim důvod, proč to psát se S,když název je se Z, stejně tak mi přijde trapné, když někdo místo FiloZofická fakulta píše FiloSofická

jinak, ta výstava bude pěkná, taky se tam chystam...

6 Libor Libor | Web | 6. prosince 2008 v 20:25 | Reagovat

monika: filosofie pochází ze slov filo a sofia - což znamená milovati vědění (volně přeloženo), takže vložené "z" je z epistemologického hlediska nevhodné. Podobné to je i s Národním.

Jinak, dle pravidel našeho pravopisu, je možno používat "s" i "z". To, že něco je, neznamená, že je to správné (tedy, to, že existují například války a drogová závislost neznamená, že by tato existence byla správná).

Poslední dobou se užívá "z" i ve slově terorismus, což se mně osobně mnoho nelíbí (u "muzea" to ještě překousnu).

7 Libor Libor | Web | 6. prosince 2008 v 20:38 | Reagovat

filo = filein

8 monika monika | 8. prosince 2008 v 22:51 | Reagovat

ano, to vse mi nemusis vysvetlovat, samozrejme znam puvod slova filozofie, myslim, ze se to uci v prvnim (?) rocniku na stredni skole  a

urcite se to zminuje uz i na zakladce

jinak, mym oborem je historie a filologie a zrovna se ted dost zabyvam etymologii, takze si troufnu rici, ze jsem znalcem, co se teto problematiky tyce...a prave proto se "smeju" lidem, kteri jsou takto malicherni, co se tyce grafemu "S" a "Z" ve slovech filozofie, muzeum, atd., ptala jsem se te proto abych vedela, zda tve zduvodneni bude stejne jako zduvodneni jinych pisatelu techto prisernosti a

skutecne, tve zduvodneni se nelisi:)

samozrejme,at si kazdy pise, co chce a jak chce, jak se mu to libi...nota bene na svem vlastnim blogu,ale nemas uplne pravdu, ano, dle pravopisu je mozno psat "S" i "Z", ovsem " Narodni muZeum" je vlastni jmeno a pise se "Z", proto je pripustna pouze tato varianta, kdyby to bylo jakekoli muzeum, mas moznost vybrat mezi "S" a "Z", stejne tak mas-li nazev "FiloZoficka fakulta Univerzity Karlovy", prispustne je pouze "Z", kdyby slo o jakoukoli libovolnou fakultu, nebylo to tedy vlastni jmeno, muzes psat, jak se ti to zlibi, tedy "S" nebo "Z", co rikas na slova univerzita, sympozium, take by se

mela psat se "S" a co treba televiSor? take to nekteri tak pisou:)

9 Libor Libor | Web | 8. prosince 2008 v 23:39 | Reagovat

Přiznám se, že to s těmi institucemi jsem nevěděl. Nicméně, jakákoli jazyková kodifikace je vždy následkem užívání nějakého ustáleného zvyku, tedy - sama o sobě nespadne z nebe. Název "Filozofická fakulta UK" sám o sobě považuji za trochu nešťastný. Jiné instituce (např. Filosofický ústav) používají "s", to se objevuje i  na stránkách http://www.filosofie.cz/, apod. Na těchto stránkách se rovněž někde píše Filosofická fakulta se "s" a někde se "z". Je v tom trochu nepořádek. To nic ale nemění na tom, že psát ve slově "filosofie" písmeno "z" považuji za jev nešťastný.

P. S. A slibuji, že s tím "muzeem" si dám pozor :)

10 monika monika | 14. prosince 2008 v 0:55 | Reagovat

Ne, tak jako neber to jako utok na tvoji osobu:), libi-li se ti S, pis si S, prave ale ze se ted "bavim" tou etymologii, spise tedy z donuceni, v ramci povinneho predmetu, nez ze zajmu, mam totiz mnohem radsi tu hostorii a spolecenske vedy vubec, nez filologii, ackoli me mnozi rikaji, jaky jsem to talent na jyzyky, ale preci jen jsou mi sympatictejsi historikove a politologove jako jsi ty:), tzn.lide, kteri se zajimaji o deni kolem sebe  a tudiz o lidi kolem sebe, ti filologove jsou takovi, no, slusne receno zvlastni:), mne spise to prislo jako takovy zajimavy fenomen, to psani S a to zduvodneni pro ne´j, takze si to neber nejak osobne:)

11 Libor Libor | E-mail | Web | 14. prosince 2008 v 13:39 | Reagovat

monika: Neboj, já to jako nějaký útok neberu.

P. S. Jsi asi první člověk, který vyjadřuje sympatie k historikům a politologům :-D. Jen tak dál!

12 monika monika | 22. prosince 2008 v 0:24 | Reagovat

No, ja jsem takova precitlivela,coz se projevuje tim, ze kdyz nekomu neco vytknu, tak si to pak pul roku vycitam...

K tem sympatiim: mluvim ze sve zkusenosti, ze ktere skutecne historikove, politologove, etnologove, atd. vychazeji lepe nez filologove:), co se tyce komunikace:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama