Debata o umístění raketové základny USA

29. listopadu 2006 v 9:49 |  Úvahy a literární útvary rychlého nasazení:-)
Včera jsem se rozhodl navštívit v centrální budově naší krásné fakulty debatu, která pojednávala o možném ANO či NE umístění vojenské raketové základny USA na našem území. Debatu se mnou absolvoval i pan kolega Jacques Lu Conte. To, co mně však na debatu přitáhlo asi nejvíce nebyly ani tak rakety (ač jejich magnetická síla je velice mocná), ale hlavně vystoupení pana Erazima Koháka (který tuto sezónu želbohu nepřednáší), jenž byl jedním z členů diskusního panelu.
Krom pana Koháka se zde představil i A. Čírtek z ministerstva války (pardon...obrany), Roman Joch (známá to mediální bytůstka) a J. Májíček (již méně známý aktivista s podezřele nejistým hlasovým projevem).
První promluvil pan Čírtek, který nás ujistil, že je velice rád, že se zde vede debata o základnách a předestřel historický průřez raketovou obranou. Poukazoval na to, že samotná obrana nenarušuje rovnováhu, tu prý narušuje snaha zemí třetího světa získat útočnou raketu. Umístění základny by nám navíc mohlo dát možnost více ovlivňovat vývoj světových událostí (po této větě následoval smích).
Profesor Kohák naopak poukazoval na poslední volby v USA, které potvrdily to, že občané této země si již nepřejí pokračovat v politice rozmísťování vojenských základen všude po světě. Nastínil také známé přístupy této velmoci ke světu, tedy 1) izolacionismus (což je taková milá iluze) 2) internacionalismus (angažovat se ve světě, tvořit, podporovat nadnárodní instituce - OSN, EU) 3) intervencionismus (USA se snaží o své vl. zájmy, USA first, budují sílu k rozdrcení nepřátel - nárůst zbrojních výdajů). Profesor Kohák také poukázal na to, že USA již mají po světě asi 270 podobných základech a americký vojenský dluh dále stoupá. Navíc tato jejich dosavadní politika jen vytváří další nepřátele, z toho vyplývá, že politika moci je veskrze špatná.. Řešení situace ČR v "srdci Evropy" jsou dvojího druhu:
1) najít si mocného ochránce: Ale to už tu přeci bylo...(Carské Rusko, Německo, Francie, SSSR, USA?)
2) internacionalismus: vytvořit celek schopný, odolný (T. G. Masaryk usiloval ještě roku 1913 o reformu Rakouska jako říše středoevropských národů). Nyní je podobná šance v EU. Ale EU jako smlouva rovných s rovných, eventuelně smlouva EU - USA, ale také jako rovných s rovnými.
Na závěr Kohák ještě poznamenal, že základna na našem území by nebyla základnou NATO (se kterým jsme nějak smluvně vázáni), ale čistě jen základnou USA...
Jako další promluvil Roman Joch, který tvrdil, že spoléhat na odstrašení protivníka nelze a obrana je nutná. Podle Jocha se bude číslo států vlastnících jadernou zbraň zvyšovat a my bychom se dle toho měli zařídit. Jako příklad uváděl zámky na dveřím proti zlodějům...
Jako poslední měl slovo J. Májíček, který poukazoval na to, že Irán není zase až takové nebezpečí, jen je tam problém v oblasti ekonomických zájmů - Irán se chystá otevřít burzu obchodování v eurech, což by poškodilo již tak poškozený dolar. Dále říkal, že na našem území by byly umístěny rakety "Interceptor", které by nás ale - dle fyzikálních zákonů - již nemohly v momentě vypálení střely zachránit. Navíc rakety "Interceptor" se vyznačují svoji nefunkčností. Čili, je to systém, který nefunguje proti hrozbě, jež neexistuje.
Debata byla navštívena velikým počtem lidí, což je jistě dobře, byla působivá a přesvědčivá - což je dobře neméně. Máte zde argumenty pro a proti. Jaký je váš postoj k raketové základně USA na našem území?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Eridan Eridan | Web | 29. listopadu 2006 v 10:23 | Reagovat

Pár let po odchodu okupačních ruských vojsk, si máme do naší krásné svobodné země pozvat "neokupační" americká vojska?!

JSEM ABSOLUTNĚ PROTI! Je naprosto nehorázné, jak nás někdo chce prodat... by mě zajímalo - kolik za to dostane...

Smutné :(

2 Libor Libor | E-mail | Web | 29. listopadu 2006 v 10:42 | Reagovat

Já jsem také proti, ale nemyslím si, že by nás někdo chtěl vysloveně prodat. Souhlasím s panem Kohákem, ta základná náleží USA, s NATO to nemá nic společného.

3 Jiří Filip Jiří Filip | 29. listopadu 2006 v 10:49 | Reagovat

Díky za výtah, Liborku. Sám jsem si 'užil' valnou hromadu osadní komise příměstské části v Čejeticích (a když už jsem byl v Bolce, tak jsem si večer zašel na filmu Potomci lidí). Ač to bylo potřebné a poučné: jak rád bych býval byl na fildě...

4 mademoiselle Prosím mademoiselle Prosím | 29. listopadu 2006 v 12:17 | Reagovat

to Libor: Souhlasím s tebou.

5 Wu Wu | Web | 29. listopadu 2006 v 12:26 | Reagovat

Naprosto proti. Pěkný přehled, díky.

6 Libor Libor | E-mail | Web | 29. listopadu 2006 v 15:00 | Reagovat

Jiří Filip: Jiříku, netruchli, mám i audio nahrávku z debaty, kvalita zvuku není nic moc, ale když své aristokratické ouško přiblížíš k reproduktorům, tak se tomu dá rozumět. Obzvláště skvělá je Kohákova dikce. Jirka navíc ještě nafotil nějaké snímky, tak se máš nač těšit. Já Ti pak ten záznam pošlu nebo vypálím na cd. Měj se a nashle v pondělí ve škole!

7 Gaspacho Gaspacho | Web | 29. listopadu 2006 v 20:50 | Reagovat

Četl jsem, že součástí raketového systému má být pasivní radar vyžadující až 50km okruh bezletové zóny. To vážně nestojí za to. Já jsem určitě proti.

8 Královna Královna | 30. listopadu 2006 v 14:12 | Reagovat

Též proti. Zbrojení na obranu...to už tu nejednou bylo.

9 NowhereMan NowhereMan | Web | 4. prosince 2006 v 11:21 | Reagovat

Já jsem (trapně) pro. Aspoň podle informací, který mám. 1. Američani nabídli obranu deštníkem svým aliančním partnerům => základna sice americká, ale ochrana nejen pro ně. 2. Fyzikálně je dnešní technologií (asi) nemožné chránit z Česka Česko, na druhou stranu se jedná o větší systém, takže... (ale v tomhle jasno zatím nemám). 3. Jestli jsou rakety dneska nefunkční, neznamená to, že takové budou i zítra. Zlom může nastat hodně rychle, kdo se podobnýma technologiema zabejvá, tak ví. 4. Základna poskytne lidem v oblasti práci (konečně něco jinýho, než další automobilky) - proč nad tímhle ohrnovat nos? 5. Základna zvýší naši důvěryhodnost (pokud ještě nějakou jako spojenci máme). Pro mě to jsou plusy.

Gaspacho: proč by pasivní radar vyžadoval bezletovou zónu 50 km? Kam by se u nás vešla? :-) Jestli to není nějaká kachna...

10 Libor Libor | E-mail | 4. prosince 2006 v 12:23 | Reagovat

NowhereMan: Asi to bude kachna..kvák...:-).

O radaru jsem také slyšel, ale moc tomu nevěřím.

11 NowhereMan NowhereMan | Web | 4. prosince 2006 v 13:30 | Reagovat

S radarem je zajímavý, jak jednoduše se vypustí nějaká fáma :-)

Ještě, zajímavej článek je na www.atmonline.cz/analyzy/pro/zakladna.htm

12 Jindra Jindra | E-mail | 27. ledna 2007 v 13:47 | Reagovat

Pan profesor Kohák má pravdu a velké zkušenosti s Amíky.Ve mně vzbuzují USA nedůvěru.Zatím se ve světě pohybují jako slon v porcelánu a je patrné,že jim jde především o jejich vlastní světovládné zájmy.Stále nesmyslně stupňují světové zbrojení a tak nechávají vydělat svým zbrojním koncernům.Jestli tu máme mít nejaký radar tak by měl patřit EU a mít její obsluhu.Jinak je to jen další provokace vůči Rusku atd.

13 Miloš Miloš | 27. ledna 2007 v 22:55 | Reagovat

Nejsem proti jakékoli mezinárodní raketové základně demokratických seskupení, EU, OSN či jiné. Byl jsem také jedním z těch, co zvonili v roce 1989 klíčema na Václavském náměstí, přestože nejsem z Prahy. Jsem zásadně proti jakékoli základně země, jejíž politici, hlavně ti v Bílém domě, se chvají jako nadlidi, mají na svědomí statisíce nevinných životů po celém světě. Ignorují názory svých vlastních občanů. Jak lhali o důkazech o zbraních v Iráku. A naše tehdejší vláda nám lhala, že Američané předložily důkazy. Nakonec vše hodili na pár lidí z vedení CIA (kteří do té doby svědomitě plnili příkazu Bílého domu, jinak by ty funkce nemohli zastávat). Ti samí lidé z Bílého domu nám nyní vyprávějí pohádku, že jedna malá chudá zbídačená země na druhém konci světa je ohrožuje a proto nutně potřebují další rakety, další základny. Co ale až tu zemičku rozšlapou, co dál. No přeci ať se kšefty hejbou, najde se další nepřítel. No a na volební kampaň pánů a dam z Bílého domu vojenští magnáti rádi přispějí. A nebo se pletu?

14 johann johann | E-mail | 28. ledna 2007 v 13:27 | Reagovat

Teroristické nepřátele si vytvořilo USA díky své nemožné zahraniční politice.Skutečný spojenec totiž nemůže uvádět malou spojeneckou zemi do nebezpečí, tedy sféry teroristických nájezdů fanatických živlů různého druhu. USA před takovými nedokáže ochránit ani své občany, natož naše. Proto si připomeňm jak se na naší "ochraně" v minulém století neblaze podepsali všichni naši spojenci.Jak západní USA, Velká Británie a Francie, tak východní velmoc SSSR.Od Mnichova, přes Jaltskou konferenci,tak později v roce 1968. Z nejvyspělejšího evropského státu udělali rozvojovou zemi.Proto ani dnes nejsme rovnoprávnými partnery evropských uskupení.

15 VM VM | 10. února 2007 v 10:39 | Reagovat

Proti radarum na nasem uzemi nic nemam - ale proc si sem kvuli nim tahat americke vojaky? Ze by nasi vojaci po proskoleni od NATO nedokazali sledovat radar? To asi ne. Ale misto toho zde kdosi prosazuje zakladnu cizi armady, ktera by byla pouzivana kdovi k cemu (tedy spis k necemu, co si pan Bush nedovoli otevrene rict), a jejiz osadka by mohla libovolne porusovat ceske zakony.

CR taky nema vojenskou zakladnu v USA, proc by to melo byt opacne ?!?

16 VM VM | 10. února 2007 v 10:42 | Reagovat

A jeste jedno rypnuti k mistni demokracii - kdyz nas ani o tomhle nenechaji rozhodovat v referendu, v cem ze spociva ta "vlada lidu"?

O pravu vyberu obejdu do parlamentu, kteri pak 4 roky budou na vuli lidi kaslat ??

17 MM MM | 20. února 2007 v 14:25 | Reagovat

Proč nemůžeme rozhodnout v referendu? Jednoduchá odpověď zní, že by raketová základna neprošla. Jsem proti. Jen by jsme se my Češi měli více o toto téma zajímat a více argumentovat, že jsme proti.

18 U.S.Private U.S.Private | E-mail | 22. února 2007 v 7:20 | Reagovat

hlasy mladých levicových intelektuálů a hlas permanentního kritika USA prof. Koháka mě drtí.

Zlu je třeba postavit se zásadně i s rizikem jistého odříkání a následků.USA je spojenec bez výhrad-jsem pro radar ba i pro víc.

19 Libor Libor | Web | 22. února 2007 v 10:13 | Reagovat

US PRIVATE: Jenže co je "zlo"? Začneme-li mezinárodní politiku rozlišovat na "dobré"a "zlé", tak to je počátek konce. Moc to zavání univerzalistickou koncepcí, která nám tu dřímala před třicetiletou válkou. Ti "dobří" cítí morální povinnost zůčtovat se zlem a všude nastolit "dobrý" řád. Jenže, není ten řád dobrý tak maxiálně jen pro ně? Export demokracie za cenu války?

20 Jiří Jiří | 22. února 2007 v 10:18 | Reagovat

Jasně, já chci jeden radar na náš panelák. Klidně bych se podílel na části nákladů za elektřinu. Vždyť mít americkej radar na střeše je hrozně prestižní záležitost a moh bych se chlubit chlapům v hospodě.

21 Libor Libor | Web | 22. února 2007 v 10:20 | Reagovat

:-)

22 Břeťa Břeťa | 25. února 2007 v 14:18 | Reagovat

Po delším zamyšlení nad současným stavem věci jsem dospěl k názoru, že Američanům nejde vůbec o to aby se čelilo vojenskými radary, ať už obrannými či útočnými možným jaderným hlavicím ,které má eventuálně vlastnit Irán do roku 2012, nýbrž jim z 90% jde o vybudování rozsáhlého systému po celém světě, který už svojí ohromitostí bude ovlivňovat dění ve světě k jejim zájmům a prospěchu, ostatně jak to dělají už desítky let.A hlavice Iránu to je jen vhodná a nejlogičtější záminka ,na kterou při dnešních teroristických akcí lze přistoupit. Základny mají dle mého přesvědčení sloužit do budoucna jako mocenský žolík v dobývání světa, hlavně ruské federace,Číny a blízkého východu.Jelikož Američanům dochází dech v zásobování se vlastními surovinami, tak se snaží (viz.Irák) a budou ještě intenzivněji snažit získat nový prostor se surovinami. A kde je momentálně zlatý důl s ropou zlatem a dalším ¨nerostným bohatstvím, jehož potřeba stále rapidněji stoupá ? Ano hádáte správně je to Rusko a k němu přilehlé sousední země.Takový tlak, který nastolí Američané, tomu se nebude dát čelit jelikož jsou s technikou o 50 let dopředu.A náš národ k tomu rádoby ¨s největší pravděpodobností zdá se přispěje nemalým střípkem do mozaiky vojenského útočného megaplánu USA.Buď se jejich dobývání bude ubírat  cestou zastrašování a vydírání, což američané mimo jiné také skvěle zvládaj na mezinárodním poli, a nebo nedej Bože se bude podstatná část plánu řešit  vojenskými intervencemi a zásahy obrovského kalibru ,jaký lidstvo ještě nepoznalolo.A jak se říká z cizího krev neteče a tak jistým dějištěm válečných střetů bude zase Evropa a  Asie.Miliony lidí se budou mordovat a Američané si budou mnout ruce. Pak taková válka skončí za pár desítek let, Američané udělají ze sebe osvoboditele a z muslimů či Rusů a kdoví z koho ještě násilníky, utlačovatele, vykořisťovatele a za vůbec ty, kdo vyvolal všechno to válečné dění a prostor na druhé polovině planety připadne pod správu USA.Takhle s tím do jisté míry kalkulují současní vojenští činitelé, aby měli o nějaký ten odznak hodnosti víc, dále mocní magnáti co chtějí být ještě mocnější no a chudý lid ten na to jen zase doplatí.A pokud Amerika něco takového nevyvolá aby se obohatila, tak EU., Japonsko spolu s malými tygry z jihovýchodní Asie a Čína za pár let budou diktovat světu, což Američané si plně uvědomují a jediná cesta  jak se udržet u kormidla, je vyvolat v jiném koutu světa konflikt ,z kterého by následně vytěžili maximum.Je to smutné, ale je nasnadě přátelé otevřít oči a poučit se z minulosti.Vždy šlo o sféry vlivu a o moc pro pár mamonářských bestií a ne o blaho obyčejného smrtelníka.Měli bychom teď v rámci zachování míru a suverenity jednotlivých států jednoznačně odmítnout tak diskutované radary neboť do budoucna se nám to může šeredně vymstít.

23 M.G. M.G. | 5. března 2007 v 19:34 | Reagovat

Zásadně proti radarový základně. Ať si ji nechaj u sebe, já tady nechci něco, kvůli čemu bude ČR ohrožená. O to vážně nestojim.

24 vlas jiri valkerice196 407 24 o.decin vlas jiri valkerice196 407 24 o.decin | E-mail | 16. března 2007 v 22:49 | Reagovat

me osobne jeto fuk ja nevym proc rusko hrozy

utoky to jako by byli sterorysty zajedno proti

nam,i kdys ve filmech jsi kazdy odnich pride na

sve kupovani zbrani,kdovy jak jeto,nebo by bylo

podnivne i rusum nechat tady unas v cechach jsi

postavyt radar aby byli sticha i kdybi rikaly my pomahame i zaznela fales sledujem nato utaj-

ene.a nebo jse stekaj ze bijsme sledovali jeji-

ch slabosti nezdaru startu raket oni jse moc

tim neradi chlubi.

jiri vlas valkeric u decina

25 Fanýs Fanýs | E-mail | 9. května 2007 v 19:07 | Reagovat

Nyní jsou již základny pro mne nezajímavé, ale lituji, že tu nebyla nějaká americká základna již od roku 1945. Nemusel bych žít za dráty.

26 Alenis Alenis | 9. května 2007 v 21:21 | Reagovat

Před rokem 1945 by pro cokoli amerického bylo možná ještě míň lidí než je dnes.. Dnes píšeme že toho litujeme.. Jakou větu počínající slovy NEMUSELO BY budeme psát za dalších 60 let? A ve slovech dráty a odpor komunistů proti radaru vidím jistou spojitost..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama